Viikissä autetaan opettajia AV-hädässä

Unigrafia aloitti vuodenvaihteessa AV-tukipalveluiden tarjoamisen Helsingin Yliopistolla. Viikin kampuksella toteutettavassa pilottihankkeessa kaksi Unigrafian työntekijää avustaa kampuksen henkilökuntaa ääni- ja kuvatekniikan sekä ohjelmistojen käyttöönotossa ja hallinnassa.

Muutamissa luentosaleissa on kiinteitä videokameroita, joiden avulla kampuksella opettavat luennoitsijat voivat striimata luentojaan nettiin ja tarvittaessa tallentaa esimerkiksi luentokurssien oppimateriaaleiksi. Erillistä kameraa ja mikrofonia käyttäen sen voi tehdä missä tahansa muussakin tilassa. Viikissä on myös videostudio, jossa opettajat voivat omatoimisesti nauhoittaa esimerkiksi kurssitervehdyksiä, haastatteluja tai vaikkapa opetusvideoita.

Uusi tekniikka joskus vaikeaa opettajille

Opettajat eivät aina osaa tai ehdi ottaa uusia laitteita haltuun – eikä tarvitsekaan: opettajien tehtävänä on antaa korkeatasoista opetusta eikä murehtia käytännön ongelmista. 

Tukipalveluiden tarve nähtiin HY:n opetusteknologiapalvelussa eli OTE:ssa, brändijohtaja Jani Kajander Unigrafialta kertoo ja lisää:

Aloitimme yhteistyön OTE:n kanssa vuoden 2018 alussa perustamalla kahden henkilön AV-tukitiimin Viikin kampukselle.

Unigrafian tukihenkilöt toimivat Viikissä osana OTE:n tiimiä. Professorit ja opettajat saavat apua laitteiden ja ohjelmistojen käytössä, ja samaan aikaan opiskelijat hyötyvät uudesta teknologiasta.

Aloite palvelun käynnistämiselle tuli nimenomaan yliopiston puolelta.

Tallennus, striimaus, luokkien tietokoneiden ohjelmistojen ja aktivointivälineiden käyttö sekä opettamiseen keskittyminen – siinä on paljon yhdelle ihmiselle, palvelupäällikkö Sari Koski-Kotiranta HY:n opetus- ja opiskelijapalveluista sanoo ja jatkaa:

Tällä hetkellä näiden digitaalisten työvälineiden kanssa tarvitaan apua.

AV-tuki osana laajempaa digitalisointistrategiaa

Helsingin yliopiston strategiaan on kirjattu digitalisaation edistäminen. Isossa kuvassa digitalisaatio muuttaa opetusta, kun esimerkiksi luennoille voidaan osallistua etänä, esimerkiksi striimausteknologian kautta.

Viikissä on erityisen paljon digitalisaatioon liittyviä hankkeita ja laitteistoa, ja siksi Unigrafian ja HY:n yhteinen pilottihanke oli hyvä aloittaa siellä. Unigrafian työntekijät toimivat Viikissä vuoden ajan, ja sen jälkeen arvioidaan, oliko tukipalveluista toivottua hyötyä.

Yliopiston lopullinen tavoite on, että teknologia olisi helppokäyttöistä ja opettajat osaavia, Koski-Kotiranta kertoo.

Tarkoitus on laajentaa Helsingin yliopiston digitalisaatio kaikkiin toimipisteisiin. Unigrafian näkökulmasta Viikin pilotti onkin osa laajempaa kokonaisuutta:

Molempien osapuolien toiveena ja tavoitteena on, että tämä on onnistunut kokeilu ja yhteistyötä voidaan jatkaa muiden toimipisteiden kanssa, Kajander kertoo.

Unigrafialle AV-tukipalvelusta tärkeää asiakaskokemusta

Unigrafialle Viikin AV-tukipalvelut edustavat myös jatkumoa, jonka osana ovat niin Helsingin yliopiston Tiedekulman studiomestarit kuin esimerkiksi HY:n Helpdesk-tiimikin.

Tarkoituksena on nimenomaan ymmärtää, miten AV-tukipalvelut saadaan liitettyä tähänastiseen liiketoimintaamme. Etsimme tämän projektin myötä rooliamme siinä, miten voimme parhaiten tukea asiakkaitamme audiovisuaaliseen tuotantoon liittyvissä hankkeissa. Tällaisia AV-tukeen liittyviä kysymyksiä olemme käymässä läpi myös muiden asiakasomistajiemme kanssa, Kajander kertoo.