Värit herättävät mielikuvia, ohjaavat katsetta ja tekevät sisällöstä houkuttelevan. Värivalinnoilla on kuitenkin merkittävä vaikutus saavutettavuuteen. Tässä artikkelissa kerrotaan, miten värität digitaalisen julkaisusi fiksusti – ja miksi se kannattaa.
Tiesitkö, että EU:n saavutettavuusvaatimukset edellyttävät esimerkiksi riittävää kontrastia tekstien ja taustojen välillä, jotta sisältö olisi helposti luettavaa? Lisäksi värien valinnassa on otettava huomioon värisokeiden käyttäjien tarpeet, jotta värit eivät vaikeuta sisällön ymmärtämistä. Tämä vaatii verkossa julkaistavien sisältöjen suunnittelijoilta tarkkaa harkintaa ja huolellisuutta värien käytössä.
Kokosimme muutamia hyviä vinkkejä värien käytöstä, jotta saavutettavan sisällön tekeminen olisi helpompaa.
1. Irrottele kontrastilla
Riittävän kontrastin avulla teksti erottuu selkeästi taustastaan. Tämän ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa vain mustaa valkoisella (tai valkoista mustalla) – voit leikitellä väreillä rohkeasti! Kokeile erilaisia väriyhdistelmiä, mutta huolehdi vain siitä, että kontrasti on riittävä. Muistathan, että hyvä kontrasti tekee tekstin luettavaksi kaikille ja parantaa siten käyttäjäkokemusta. Voit testata värikontrasteja esimerkiksi Colour Contrast Checkerillä.
Kontrastivaatimus ei koske logoja, mutta kaikissa muissa tekstiä esittävissä kuvissa kontrastivaatimus onkin sitten huomioitava. Varmista siis tekstin ja taustan välinen kontrasti, kun käytät infografiikoita.
Myös ei-tekstimuodossa olevan sisällön kontrastilla on väliä. Esimerkiksi kaavioiden tai kuvaajien vierekkäisten värien välillä tulisi olla riittävästi kontrastia, erityisesti jos kuvaajaa ymmärtääkseen pitäisi pystyä erottamaan värit toisistaan. Mustan reunaviivan käyttäminen kuvaajan eri osien välillä on myös hyvä keino erottaa osiot toisistaan.
Elementtien erotteluun voi väripintojen ja reunaviivojen lisäksi käyttää esimerkiksi kuvioita ja tekstuureita. Varmista, että informatiiviset elementit on erotettu toisistaan riittävän selkeästi. Näin varmistat, että viestisi varmasti välittyy kaikille käyttäjille.
2. Ole hillitysti selkeä
Saavutettavan väripaletin kokoamisessa maltti on valttia. Käytä mieluiten selkeitä, rauhallisia värejä ja vältä liian räikeää värimaailmaa.
Varmista, että värit eivät aiheuta ongelmia värisokeille käyttäjille. voit tarkistaa väriyhdistelmiä esimerkiksi WhoCanUse -sivustolla.
3. Älä jätä värin varaan
On tärkeää välttää pelkkien värien käyttöä informaation välittäjänä. Esimerkiksi, jos punainen merkitsee virheitä, varmista että virhe on havaittavissa myös esimerkiksi ohjetekstin ja symbolin avulla. Muista siis tarkistaa, onko esitetyn tiedon ymmärtäminen riippuvainen väristä. Muuta materiaali harmaasävyiseksi ja katso, onko sisältö edelleen ymmärrettävä ja selkeä.
4. Huomioi eri kulttuurit
Värit voivat puhua eri kielillä eri kulttuureissa – varmista, että viestisi on ymmärrettävissä kaikille.
Esimerkiksi länsimaissa punainen liittyy usein esimerkiksi intohimoon, rakkauteen tai varoitukseen, kun taas joissakin Aasian maissa punainen voi viestiä onnea, juhlia ja vaurautta. Näin ollen, jos julkaisussa käytetään runsaasti punaista väriä esimerkiksi juhlallisuuden merkkinä, se voi tuntua positiiviselta ja onnelliselta aasialaiselle yleisölle, mutta samalla luoda länsimaiselle yleisölle mielikuvan varoituksesta tai uhkasta.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli hyötyä! Kun seuraavan kerran tartut suunnittelutyökaluun, muista miettiä, kuinka värit voivat parantaa saavutettavuuttasi. Hyvä suunnittelu on myös saavutettavaa suunnittelua!
Poimi vinkit talteen ja laita jakoon. Jos tarvitset apua digitaalisen julkaisun suunnittelussa tai kokoamisessa, pyydä meiltä apua! Olemme värikkään ja saavutettavan suunnittelun asiantuntijoita!